lunes, 11 de marzo de 2013

El turisme en Espanya.

Espanya és un país turístic, acudint milions de viatgers forans tots els anys atrets per les seves platges, l'abundant patrimoni artístic del país i la varietat d'ofertes gastronòmiques, a més de ser una de les nacions més riques en patrimoni cultural del món. Actualment, i segons l'informe de 2011 de l'Organització Mundial del Turisme, Espanya és el quart país del món en nombre de turistes estrangers, amb més de 53 milions de turistes anuals en 2010, solament superat per França, Estats Units d'Amèrica i Xina.

 El turisme representa aproximadament un 10% del Producte interior brut del país.6 Pel que fa als ingressos del sector per països, Espanya és la segona nació del món, solament superada per Estats Units.7 En dècades anteriors es promocionava gairebé exclusivament el turisme de sol i platja, al que contribuïa, i contribuïx, un clima bastant més càlid i assolellat que el d'altres països europeus. Les temperatures a l'estiu solen variar entre els 20 i els 40º i moltes regions tenen més de 300 dies de sol a l'any, amb estius generalment secs. Moltes localitats costaneres es troben repletes d'hotels, restaurants i edificis d'apartaments al peu de la platja.

 El nord d'Espanya té un clima una mica més fresc i humit. Molts espanyols i estrangers se senten atrets pel camí de Sant Jaume o les festes de San Fermín. Hi ha tant penya-segats, com platges tranquil·les i apartades. Aquesta zona combina turisme rural amb grans arenals amb bons climes a l'estiu com en les Ries Baixes gallegues. La principal causa del turisme en el nord del país és la bellesa de la zona (geografia, rias gallegues; costa cantàbrica; Becs d'Europa, etc) i la variada i rica gastronomia. 

 La gastronomia espanyola és àmplia i variada, amb plats tan típics com la paella, el bullit madrileny, la fabada, el pernil ibèric, el marisc o el peix. L'oli d'oliva, del que Espanya és el primer país productor, s'empra en una gran varietat de plats, i és molt benvolgut en altres països. 

 En els últims anys ha crescut l'interès pel turisme cultural a Espanya.

 El turisme és un fenomen relativament recent, que comença a adquirir transcendència entre finals del Segle XIX i principis del XX. Es tracta d'un turisme profundament elitista, de naturalesa majoritàriament cultural i al que només pot accedir una petita minoria pertanyent a la classe més acomodada.

lunes, 4 de marzo de 2013

Las capitales de España.

Madrid no siempre ha sido la capital de España. Lo fue Toledo en época visigótica, y más tarde Valladolid. También ostentaron este privilegio ciudades como Burgos o Segovia. Durante el reinado de Felipe II, Sevilla, Valladolid, Toledo e incluso Lisboa llegaron a suponer una amenaza para la actual capital del Reino.

miércoles, 20 de febrero de 2013

La censura y censor

La censura, segons el DRAE, és la intervenció que pràctica el censor en el contingut o en la forma d'una obra atenent a raons ideològiques, morals o polítiques.

 En un sentit ampli es considera com supressió de material de comunicació que pot ser considerat ofensiu, nociu, inconvenient o innecessari per al govern o els mitjans de comunicació segons el determinat per un censor.

La paraula censura prové de la paraula llatina censor, el treball de dos romans, el deure dels quals consistia a supervisar el comportament del públic i la moral, per tant, censuraven la forma d'actuar.

 Censura moral És l'eliminació de materials que són obscens o d'altra manera considera moralment qüestionable. La pornografia, per exemple, és sovint censurada. En aquesta lògica, especialment la pornografia infantil, que és il·legal i censurat en moltes jurisdiccions del món.

 Censura militar És el procés de manteniment de la Intel·ligència militar i tàctiques de caràcter confidencial i lluny de l'enemic. Això s'utilitza per a contrarestar l'Espionatge, que és el procés de recopilar informació militar. Molt sovint, els militars també procuren la supressió d'informació políticament inconvenient, fins i tot si aquesta informació manca de la intel·ligència real o valor de combat tàctic.

 Censura política Es produïx quan els governs ocultin informació als seus ciutadans. Això se sol fer per a controlar a la població i impedir la lliure expressió que puguin fomentar la Rebel·lió. Altra versió de la censura és el fenomen de la desinformació que utilitza "pistes falses" per a distreure a la gent d'alguns temes. Altra qüestió controvertida. Vegi's per exemple al soldat Bradley Manning, qui eventualment podria ser condemnat a penes molt severes, si s'arriba a provar que va ser qui va subministrar còpia de milers de documents a WikiLeaks.

 Censura religiosa És el mitjà pel qual qualsevol material considerat ofensiu per una certa fe es retira. Això sovint implica una religió dominant forçant les limitacions de les menys freqüents. Per altra banda, una religió pot rebutjar les obres d'altres persones, quan creuen que el contingut no és apropiat per a la seva fe. Vegin-se també: Censura des de la religió i llibertat d'expressió i blasfemia.

Censura corporativa És el procés mitjançant el qual els editors de mitjans de comunicació corporatius intervenen per a interrompre la publicació d'informació que descriu el seu negoci o socis comercials en una llum negativa.

La censura se utilizta molt en:
  •  Eritrea 
  • Corea del Nord 
  • Síria
  •  Iran 
  •  Guinea
  •  Equatorial 
  • Uzbekistan
  •  Birmània 
  • Aràbia Saudita 
  • Cuba 
  • Belarús




  • En Dret, un censor és una persona que censura les publicacions, pel·lícules, comunicacions, etc. 


 

domingo, 10 de febrero de 2013

Origen del carnaval en España.

El carnaval a Espanya era originalment un ritu pagà, que es va incorporar més tard a les festes de l'església catòlica per a celebrar l'adéu als excessos i per a preparar-se per al dejuni durant la Quaresma. Aquestes festes tenen un significat especial a Espanya, ja que van estar prohibides en tot el país durant els 40 anys, amb la dictadura de Franco, encara que en certes parts d'Espanya havia celebracions clandestines, com a Cadis que es va emmascarar la celebració sota el nom del “festival local de Cadis”, i en altres parts se celebraven festes i balls de disfresses en cases privades. A l'acabar la dictadura la celebració del carnaval va tornar amb tot la seua esplendor. Les dates del Carnaval a Espanya depenen del calendari litúrgic, com en la resta del món, celebrant-se generalment durant el mes de febrer, quaranta dies abans de la Setmana Santa. Encara que aquestes festes no són tan famoses a nivell internacional com les de Rio de Janeiro, Venècia o New Orleans, durant la setmana del carnaval totes les ciutats celebren festes populars amb desfilades pels carrers, disfresses, música i màscares. Entre les celebracions del carnaval a Espanya les més conegudes són les de Cadis en la península, i en les Illes Canàries les de Santa Cruz de Tenerife i Las Palmas de Gran Canària. Cadascuna amb una manera característica de celebrar aquesta llarga festa que dura diversos dies.

Origen del Carnaval.

La celebració del Carnaval té probablement el seu origen en festes paganes, com les quals es realitzaven en honor a Bacus, el Déu del vi, les saturnales i les lupercales romanes, o les quals es realitzaven en honor del bou Apis a Egipte. Segons alguns historiadors, els orígens de les festes de Carnaval es remunten a les antigues Sumèria i Egipte, fa més de 5.000 anys, amb celebracions similars en l'època de l'Imperi Romà, des d'on es va difondre el costum per Europa, sent exportat a Amèrica pels navegants espanyols i portuguesos que la colonizaron a partir del segle XV. Se suposa que el terme carnaval prové del llatí medieval "carnelevarium", que significava "llevar la carn" i que es referia a la prohibició religiosa de consum de carn durant els quaranta dies que dura la quaresma. En l'Edat mitja, tan inflexible en els dejunis, abstinències i cuaresmas, i amb persecucions a qui no respectaven les normes religioses, no obstant això, va renàixer el carnaval i es va continuar la tradició fins a l'actualitat en molts llocs del món. En aquesta època, se celebrava amb jocs, banquets, balls i diversions en general, amb molt menjar i molta beguda, amb l'objecte d'enfrontar l'abstinència amb el cos bé enfortit i preparat. En l'Espanya de l'època de la Conquesta i la Colònia ja era costum durant el regnat dels Reis Catòlics disfressar-se en determinats dies amb la finalitat de gastar bromes en els llocs públics. Més tard, en 1523, Carlos I va dictar una llei prohibint les màscares i emmascarats. De la mateixa manera, Felipe II també va portar a terme una prohibició sobre màscares. Va ser Felipe IV qui va restaurar elesplendor de les màscares.

lunes, 4 de febrero de 2013

La crisálida, per Andre.

Una negligència de Lara va propiciar la mort del seu fill. Es va desfer de tot el que l'hi recordara menys, sense saber per què, del company de jocs de Mario, un gat marró d'ulls quasi humans que mai se separava d'ell. Així va passar el temps, Lara va recobrar la quotidianitat de la seua vida i tot just es fixava en les anades i vingudes del felino que, per altra banda, l'observava des de les ombres. Lara teixia cada vesprada. Aquesta labor l'evadia de dolorosos records. L'animal, sempre a l'aguait, sempre vigilant, observava fascinat els gruixuts cabdells de colors; després la mirava a ella amb els seus ulls quasi humans. Aqueixa vesprada feia calor, Lara va deixar la labor i es va abandonar al somni. Quan el marit va entrar en el domicili receló del silenci reinante i, quan va treure el cap perva treure el cap per l'habitació va quedar paralitzat de terror: una gegantesca crisálida de colors presidia l'estada… El gat des d'un racó contempla l'escena satisfet, amb els seus ulls quasi humans…

lunes, 14 de enero de 2013

L'historia de las falles y les falles actuals.




L'origen de la festa de les Falles es remunta a l'antiga tradició dels fusters de la ciutat, que en vespres de la festa del seu patró San José, cremaven enfront dels seus tallers, en els carrers i places públiques, les andròmines velles i inservibles juntament amb els artilugios de fusta que empraven per a elevar els candiles que els il·luminaven mentre treballaven en els mesos d'hivern.
 Per aqueix motiu el dia de la cremà (moment en el qual cremen els monuments fallers) sempre coincideix amb el dia 19, Festivitat de San José. En el segle XVIII, les Falles es reduïen a piras de materials combustibles que rebien el nom de Falles i cremaven al vespre de la vespra de San José. 

Aquestes Falles van ser evolucionant i carregant-se de sentit crític i irònic, mostrant-se sobretot en els monuments fallers escenes que reproduïen fets socials censurables i critica social sempre amb sentit de l'humor. Sobre 1870 es va perseguir durament els festejos populars com el Carnaval i les Falles.

 Aquesta pressió va provocar que en 1885 sorgira un moviment en defensa de les tradicions típiques, atorgant la revista "La Traca" premis als millors monuments fallers. Aquest fet va provocar la competició entre els veïns i va donar lloc al naixement de la falla artística, on no desapareixia la crítica, però predominava la preocupació estètica. 

 En 1901, el propi Ajuntament de València, va atorgar els primers premis municipals a les millors Falles. Aquest va ser el començament de la unió entre el poble i el poder polític, evolucionant amb passos engegantits aquesta festa popular en nombre, estructura i organització. 

LES FALLES AVUI 

 València, exemple de modernitat, port del Mediterrani i cabdal de grans esdeveniments, es transforma al març per a convertir-se en una ciutat lliurada a la seua festa, a la música i a la pólvora.

 Les Falles, les festes del foc per excel·lència, es mantenen des de fa segles tan espectaculars, desmesurades i barroques com el propi valencià. En les albors de l'hivern, la ciutat es tenyeix del color de les flors i de la pólvora per a rebre la primavera i a més d'un milió de visitants, que entre la música de les bandes i el baluern de les mascletàs recorren els monuments fallers, enguany més de 700. No obstant això, no cal oblidar que durant aqueixos dies, també es pot gaudir de les exposicions del Institut’Valencià d Art Modern (IVAM) i del Museu de Belles Arts San Pío V, visitar la Ciutat de les Arts i les Ciències i fins i tot descobrir l'ànima marinera de la ciutat degustant una bona paella després de la mascletà.

 L'Exposició del Ninot, la plantà, la Cavalcada del Regne, els castells de focs artificials, l'Ofrena de flors a la Verge i la Nit del Foc, són algunes d'algunes de les imprescindibles cites falleres.

 El més tradicional és recórrer els carrers de la ciutat contemplant les falles, mentre es gaudeix d'una exquisida xocolata amb bunyols de carabassa. 

 El dia 15 de març comença la plantà i el 16 a les vuit del matí ja està cada falla en el seu lloc, més de 700 monuments alguns de 25 metres d'altura. 

 L'art i la sàtira es conjuguen en uns monuments que durant la setmana fallera, del 12 al 19 de març, s'alcen en cadascuna dels carrers i cantons de la ciutat i en els quals es critica i caricaturitza vida social i política. Com cada any la cridà, la invitació de les falleres majors de València, Marta Agustín i María Berbel, a participar en les Falles, ha estat el pistoletazo d'eixida de les celebracions falleres. 

Com presagi primaveral, les Falles es viuen en el carrer pel bon temps que normalment fa i perquè la ciutat es converteix, tota ella, en per als vianants. El so de la música festera i l'olor a la pólvora i a les flors acompanyen a altra aroma típicament fallera per als valencians: el dels bunyols. El més tradicional és recórrer els carrers de la ciutat contemplant les falles, mentre es gaudeix d'una exquisida xocolata amb bunyols de carabassa.

 Des del 1 de març a València, tot el món té una cita a les dues en la plaça de l'Ajuntament per a veure la mascletà, la simfonia del soroll. Les mascletà és un espectacle per als sentits: s'escolten els masclets, es veu el foc i el fum i s'olora la pólvora, però sobretot se sent la vibració que puja per les cames i recorre tot el cos.